Skrevet av: Jon André Danielsen
Framtidas samfunn vil etterspørre kreative, lærelystne og motiverte arbeidstakere som forstår sammenhengene i bærekraft og fornybarsamfunnet.
Styrking av rådgivertjenesten
– Å finne ut hva de har lyst til kan være vanskelig nok, men å vite hva som er lurt er enda vanskeligere. Derfor er Miljøpartiet De Grønne opptatt av at elevene skal ha god tilgang til dyktige yrkes- og studierådgivere, sier Halvard Klevmark. Han er lektor og fylkestingsrepresentant for MDG Oppland.
Evaluering av rådgivingstjenesten var et av de første forslagene Klevmark fremmet på fylkestinget.
– Evalueringenen var første steg i en prosess som har ført til betydelig styrking av rådgivingstjenesten i fylket og elevtjenesten som helhet. Økt tilgjengelighet, bedre kompetanse hos rådgiverne, tydeligere rollefordeling og bedre samarbeid med næringslivet, er noen av de positive ringvirkningene ut fra vårt forslag, forteller Klevmark.
Styrket bånd mellom skole og næringsliv
Miljøpartiet De Grønne ønsker et styrket forhold mellom skole og arbeidsliv, og mer variasjon mellom teori og praksis. Det krever nytenkning gjennom hele skoleløpet, samt tiltak rettet mot arbeidsmarkedet og næringslivet.
– Vi kan få til mere praktiske læringsarenaer utenfor klasserommet gjennom et tettere samarbeid med lokale bedrifter og frivillige organisasjoner, sier Klevmark.
Trenger praktiske ferdigheter
Selv om det har vært en positiv utvikling de senere år, så er frafallet i videregående skole fortsatt høyt, spesielt på yrkesfag.
Miljøpartiet De Grønne mener yrkesfagene trenger et statusløft. For å omstille Norge trenger vi både de kloke hodene og de kloke hendene som finnes på yrkesfag.
MDG er opptatt av at ungdommer er forskjellige og lærer på ulike måter.Det kan være utfordrende å opprettholde ungdommenes motivasjon for teoretiske fag, derfor er det viktig å styrke de praktisk-estetiske fagene. Det er også viktig å sikre at undervisningen i fellesfag på yrkesfag tilpasses de ulike yrkesretningene.
– Teori er ikke for alle. Å lære praktiske ferdigheter må anses som grunnleggende i skolen, og det trenger skolen mer av, uttaler Klevmark.