Fylkesordfører!
Vi har full forståelse for at det er en frustrasjon der ute i denne saken.
Saken er trist for mange, viktig for enda flere og med en langsiktig riktig løsning vi skal vedta i dag.
Jeg vil berømme ungdommen for hvordan de på fredelig og eksemplarisk vis utøvde sin demokratiske rett i gårsdagens demonstrasjon. Det gir meg trua på framtida til Innlandet.
Denne saken handler i all hovedsak om å få på plass forutsigbare og trygge rammer for elever og ansatte. Rammer som vi sammen skal fylle med innhold!
Jeg forstår at lokale politikere kjemper for den videregående skolen i sin kommune innenfor de demokratiske spillereglene vi har. Mange kommunepolitikere vil nok også kjenne igjen akkurat dette med å ta strukturelle grep, siden de har ansvar for barnehager og barneskoler. Vi ser at flere kommuner i hele landet har måttet ta grep, som nå må tas i fylket. Fylkeskommuner vil komme etter oss.
Jeg har uansett full forståelse for at kommunene, grasrøtter og konsulenter motarbeider oss. Det jeg sliter mer med å forstå er at regjeringen ikke hjelper oss mer, når de vet at dette er et problem flere fylker står foran.
Fylket må jobbe med de elevene som fins, med de pengene som fins og innenfor de kravene til videregående som regjeringen har satt. Rammene er dermed i stor grad statlig bestemt gjennom distriktspolitikken, inntektssystemet og utdanningskravene. Her kunne de virkelig ha kommet inn og bidratt hvis de mener det finnes bedre løsninger i distriktene, enn det flertallet nå har kommet fram til. Hvor er Vedum med pengesekken? Hvor er kunnskapsminister Nordtun, og hvor er kommunalminister Sande? De er i hvert fall ikke her for å støtte oss.
Det er vondt å ikke kunne opprettholde driften av noe velfungerende – enten det er barnehagen til en treåring, ungdomsskolen til en tenåring, eller den videregående skolen.
Jeg gikk selv på Gausdal videregående, startet ved en linje med fem elever, en linje der undervisningen, klassemiljøet handlet om hvordan linjen kunne avvikles. Jeg vet at skolen er viktig. Jeg vet det smerter å miste utdanninga man gjerne vil ha. Jeg vet at skoler kan endre liv i både positiv og negativ forstand.
I kommunene handler det ofte i større grad om kommuneøkonomien når disse blir vedtatt nedlagt, men også i grendene merkes det at det er vanskelig å opprettholde et tilbud på grunn av færre barn. Ingen liker at det er sånn, men det er en realitet vi må forholde oss til i alle forvaltningsnivåer.
I fylkene handler det mest om å kunne gi elevene et godt videregående skoletilbud.
Det handler om fagretninger og relevant kompetanse,
uavhengig av hvor du bor i dette fylket,
Fylket vårt har større areal enn Danmark, halve befolkingen av Oslo,
Øvre sjikt andel andel eldre, laveste sjikt andel unge.
Den kulturhistoriske, geologiske og naturmessige bastadonten midt på Østlandet.
Det er en tøff oppgave som krever politikere som tør å prioritere. Det er jeg stolt av at MDG gjør. Vi tør å satse på framtida, vi tør å lage en struktur som står seg når elevtallene går ned i Innlandet, og det blir vanskeligere å finne kompetente ansatte i Norge. Dette vil gi flere muligheter. Dette vil gi bedre læring! Dette vedtaket svarer opp det mange etterspurte og sa var viktig i høringssvarene og innspillsrundene
-
Hvordan kan digitale hjelpemidler bidra til å bygge en bedre skole? Hva har vi lært av korona?
-
Hvordan kan næringslivet bidra til utdanning? Vi vet alle hvordan samtlige bransjer mangler folk
-
Hva gjør dere med utenforskap, tilpasset opplæring og sårbare elever?
Det aller viktigste for meg, er gode lærere, motiverte elever og forutsigbarhet nok til at skolen kjennes som en trygg og meningsgivende institusjon.
Dette er bare noen av en rekke tiltak vi leverer på med flertallets omforente forslag fra Arbeiderpartiet, Høyre og Miljøpartiet De Grønne.
Vi vet at dette er trist for mange, vi vet at dette skaper mange utfordringer.
Vi vet vi griper inn i familiers, elevers og ansattes hverdag.
Når rammene kommer på plass, kan vi endelig se framover igjen!