Landsmøtet 2020

Fotocredit: Bård Uri Jensen

Lørdag 25. april avholdt Miljøpartiet De Grønne sitt landsmøte. For første gang i historien ble møtet i sin helhet avholdt digitalt på nettet, og så vidt vi vet, er vi det eneste partiet i Norge som avholder ordinært landsmøte digitalt nå i vår.

28. april 2020

På grunn av pandemi-situasjonen ble hele møtet avholdt digitalt på nettet, og programmet var derfor redusert til en dag. En viktig grunn til å avholde møtet i denne vanskelige tiden var å få gjennomført valg, og på møtet ble Une Bastholm valgt til leder og Arild Hermstad og Kriss Rokkan Iversen til nestledere. Les mer om valget her.

Foruten valg var det taler fra de daværende talspersonene og hilsninger fra blant annet De Gröna i Finland og Framtida i våre hender. Dessuten ble det gjort justeringer i partiets vedtekter, og det ble vedtatt en resolusjon om Grønn politikk under koronakrisen. Møteledelse og debatt ble gjennomført profesjonelt og friksjonsløst med over 200 deltagere.

Fylkesleder Jon Lurås ledet en delegasjon fra Innlandet på ni delegater, med blant annet fylkestingsrepresentantene Johannes Wahl Gran, Suhur Lorch-Falch og Sindre Sørhus.