Politisk uttalelse: Mjøsbyene må knyttes sammen med jernbane, ikke med flere motorveier!

(Vedtatt på fylkesstyremøte den 10.03.2021 etter å blitt oversendt fra årsmøtet)

12. mars 2021

Tanken om en jernbaneforbindelse mellom Gjøvik og Moelv er gammel, men har altfor mange ganger måttet gi tapt for iveren etter å bygge stadig flere og mer miljøbelastende veger. Det er nå på høy tid at vi børster støvet av en gammel men god idé. Slike langsiktige prosjekter er hva som vil bringe oss nærmere en bærekraftig omstilling vi kan leve med etter oljealderen og som kan bringe verdi til våre barn og framtidige generasjoner.

Derfor vil MDG Innlandet:

• Åpne nye, attraktive og utslippsfrie pendlermuligheter mellom mjøsbyene
  • Legge et godt grunnlag for å få mer godstransport over på bane, ved å åpne nye korridorer både nordover, østover og sydover.
  • Redusere vegtrafikken slik at en ny motorveg fra Gjøvik til Mjøsbrua ville framstå som unødvendig.
  • Minske klimagassutslippene ved å redusere vegtrafikken (både person- og godstrafikk) til fordel for jernbanetransport.
  • Miljøpartiet de Grønne Innlandet går med dette inn for at en jernbaneforbindelse mellom Gjøvik og Moelv gis prioritet framfor bygging av ny, miljøødeleggende motorveg på samme strekning.