1 500 tonn mikroplast fra fotballbaner hvert år…

Kunstgressbanene som barna spiller på bidrar til enorme utslipp av plast i naturen. Før brukte man vanlig gress på bana, det gir 0 utslipp av plast til naturen. Noe å tenke på igjen?

14. august 2019

Skrevet av: Lars Giæver

Fotball kan være både morsomt og inkluderende, men visste du at kunstgressbanene barna spiller på bidrar til mest utslipp av mikroplast etter bildekk?

Mikroplast på avvveie

Over 1500 tonn mikroplast fra fotballbaner havner på avveie hvert år ifølge Miljødirektoratet. En ny forskrift er på vei, men vi i De Grønne mener det kreves handling nå.

De fleste kunstgressbaner bruker i dag oppmalte bildekk som skal håndteres som spesialavfall når det kastes. Det er forsket lite på helsekonsekvensene av dette, men vi vet at plast i naturen er et stort problem som bør begrenses.

Nye tiltak på vei

De nye tiltakene fra Miljødirektoratet kan redusere utslippene med 98 %, og innebærer blant annet skylling av sko når man forlater banen, og oppsamling i kummer rundt banen. Flere av tiltakene er gode, men vi mener 2 prosent utslipp av plast i naturen er 2 prosent for mye.

Nedbrytbart kunsgress

På Lillehammer har MDG tatt opp saken tidligere, og saken førte til at Idretten, sammen med administrasjonen i kommunen gikk sammen om å finne løsninger. Dette samarbeidet har ført til at Lillehammer har Norges mest miljøvennlige kunstgressbane på Stampesletta. Egenskapene til det nedbrytbare materialet som brukes skal også være av en så god standard at det er godkjent av FIFA for World Cup.

Det vil nok kreve litt tilvenning å bli vant til et nytt dekke, og teknologien må utvikles videre. Markedet må samtidig forstå at det er en villighet til å investere i plastfri natur.

Naturlig gress?

Både barn og natur vil ha glede av at politikere stiller krav i dag, og skaper en grønn framtid i morgen. Derfor vil vi jobbe mot plastutslipp i alle former når vi blir valgt inn til høsten.

Et alternativ vi vil kjempe for er naturlig nok gress. Helt vanlig gress, slik man brukte før. Det gir 0 utslipp av mikroplast i naturen.